1. Közélet

Telex és Karácsony Gergely helyzete

A régi index-szel sem volt semmi gond véleményem szerint, teljesen olvasható volt. 2018 körül pedig, mintha 180 fokos fordulatot vett volna az egész és a szerkesztőség egy kijelölt útvonalon haladhatott – vélhetően a Karácsony Gergely féle úton.

Érdekes, hogy a főpolgármesteri kampánykor teljes mértékben pozitív tájékoztatást adott az index akkori szerkesztősége Karácsony Gergelyről, míg a többi vetélytársat mindig “alacsonyabb” szinten rangsorolta, kezdjük például Puzsér Róberttel.Ezt követően Karácsony Gergely 2019-es győzelme után 2020 júliusában az indamedia Zrt vezetősége felbontja a munkaszerződést Dull Szabolccsal, Karácsony Gergely egyik legjobb barátjával, szerkesztőségi főbb bizalmasával, kapcsolattartójával.

Nem telt el néhány hét és felállt szinte teljes index szerkesztőség is, majd újbóli néhány hetet követően már “lesz másik” szimbólumot hangoztatva készült a Telex, mely 2020 októberében el is indult.

Mennyire objektív és hiteles?

Dull Szabolcs és csapatára teljes mértékben igaz, hogy bőszen hangoztatják miszerint ők az objektív és hiteles újságírás megtestesítői, ami részben valós, hiszen nem tagadható – bőven van munka a publikált anyagaikban, mind írott, mind videós formában, de – a probléma azzal kezdődik, hogy minden Karácsony Gergelyről szóló bejegyzés pozitív. Tehát a negatív lépéseit is próbálják pozitív “tényként” közölni, amivel sokszor összezavarják, sőt – inkább félrevezetik az olvasót. Megfelelő objektív és hiteles tájékoztatás esetén nem így nézne ki a linkelt archívum.

Számos példa hozható, amit nyilván a kormányközeli sajtó viszont háromszorosan felfúj:

  • Karácsony Gergely angol tudása
  • Városháza eladása
  • Lánchíd csak a gyalogosoké terv
  • Rakpart lezárása bármiféle egyeztetés nélkül

A Telex mizéria

Ha felnézünk a Telex-re és körbenézünk a cikkek között, tapasztaljuk az index 2018-2020 közötti helyzetét. A független-objektív újságírást, ami annyira nem is független objektív. Bár sokan nem teszik fel a kérdést, de milyen pénzből indult és milyen pénzből tud máig fennmaradni a Telex?

A támogatók száma mára jelentősen csökkent és indulások is a nagy részük csak egyszeri támogató volt.

Az újság egy nehezen megtérülő vállalkozás, elég komoly háttérrel kell ahhoz rendelkezni és különböző szolgáltatást kell nyújtani ahhoz, hogy valóban ekkora szerkesztőséget havi szinten tudjanak “normálisan” fizetni munkabér – munkáltatói foglalkoztatás alapon.

A politikai befolyás valószínűsíthető, hiszen politikai hirdetésből és támogatásból könnyedén fent tud maradni egy komplett szerkesztőség és újság.

Az Index jelenlegi helyzete?

Bár ez csak személyes meglátás, de politikai oldalakról most már érezni az arányosságot. Beszámolnak mind a kormányoldal és mind az ellenzéki pártok pozitív és negatív lépéseiről, különböző publikációk kerülnek az olvasók elé, Vona Gábor és Puzsér Róbert fémjelzett kézírásával. Most érezni igazán, hogy ezen a lapon, online újságon megvan az a politikai balansz, amire már régóta szükség volt.

Verdikt

Mint minden véleménycikk végére kell egy végszó, így én személy szerint a Telex, mint újság fogyasztásáról és olvasásától én óva intek mindenkit. Bár alternatív forrásként még jó lehet, de Karácsony Gergely, LMP, Párbeszéd és egy-egy ellenzéki pártpolitikai személyek, pártok esetén a tajékoztatásuk nem teljeskörű, hiányos vagy ferdít – különböző egyének javára. Nincs meg a 100%-os balansz érzés. Így mindenki döntse el maga mennyit fogyaszt belőle.

Félreértés ne essék, az Origo és Vadhajtások az tényleg az újságírás legalja – e két újságtól bőven magasabb mércén van a Telex.

Comments to: Telex és Karácsony Gergely helyzete

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.